سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خروج از تعادل اخلاط عامل بیماریها

طب سنتی بابک صاحب اختیاری  Babak SahebEkhtiari

طبق نظریه طب سنتی بدن انسان و دیگر حیوانات خونگرم از چهار خلط بوجود آمده که عبارت از (خون – بلغم – صفرا – سودا) هستند که بنام اخلاط چهارگانه خوانده میشوند و این اخلاط چهارگانه ، عناصر دومین بدن انسان و دیگر حیوانات طبق نظریه امور طبیعیه هستند. موجودیت بدن از این اخلاط چهارگانه است و قوام بدن به آنهاست و نمیتواند بدون آنها باشد.

سلامتی انسان به اعتدال اخلاط در کیفیت و کمیت و مقاومت آنها در برابر همدیگر بستگی دارد.

یعنی باید مزاج هر یک از این اخلاط بر وضع طبیعی خود باشد و همچنین اندازه آنها در بیشی و کمی ، طبیعی باشد، طوری که هیچ یک از آنها به دیگری غلبه نکند و هیچیک از اخلاط از بقیه زیادتر نشود چون هرگاه چنین وضعی پیش آید موجب بیماری می شود.

بقراط در کتاب خود در باره طبیعت انسان چنین نوشته است: "در بدن انسان هم خون است و هم صفرا هم بلغم هم سودا ، و طبیعت بدن انسان همین چهار خلط است  ، سلامتی و بیماری او از آنهاست. زیرا سلامتی کامل بدن انسان به اعتدال کیفی و  کمی آنها به هنگام آمیزش بستگی دارد و اگر یکی از آنها از دیگر اخلاط جدا شده و آمیختگی و امتزاج با آنها را از دست داده باشد ، هم در جایی که آن خلط در آنجا نمانده است و هم در جایی که آن خلط بدانجا رفته است ، بیماری پدید می آید.

اما در جایی که در آن خلط نمانده است ، بروز بیماری به سبب غلبه ی ضد آن خلط بر آن موضع است .

و اما در جایی که خلط بدانجا رفته است ، بروز بیماری بدین جهت است که آن خلط ، آن موضع را پر می کند و فراخ می نماید و بدرد می آورد"

 

فروردین سال 1400 اردبیل

بابک صاحب اختیاری 

09399522500